Moje Jawa 20

Takhle vypadal pionýr těsně po renovaci v létě 2005

Deník Jawa 20

13.5.2007
Začala špatně brzdit přední brzda a při delším brždění se zasekávala a přibržďvala i když byla páčka brzdy uvolněná. Po rozebrání jsem zjistil nepěknou věc. Jedna pakna byla prasklá. Koupil jsem tedy dvě nové za 2x80Kč. Obložení na nich bylo moc velké tak bylo potřeba je trošku zabrousit. K tomu mohu doporučit pásovou brusku s tou to jde samo.
Dále výměna lanka zadní brzdy. Staré mělo strženou izolaci bowdenu od zadního kola. Zatékala do něj voda a lanko bylo potažené rzí.
8858km



6.5.2007
Asi před 500km proběhlo čištění výfuku. Opět karbonem ucpány dvě ze tří trubiček v tlumiči. Video jak beží motor pionýra bez tlumiče můžete shlédnout ZDE.
Jinak šlape jak hodinky. Pouze dolévám benzín.
8700km



13.3.2007
Plechy nastříkány základovkou. Zprovozněn tachometr.
7620km





11.3.2007
Tak už i na mě došlo a včera se mi nepovedlo vybrat zatáčku kterou jsem předtím projížděl možná stokrát. Nepřizpůsobil jsem rychlost a asi v padesátikilometrové rychlosti jsem se moc naklopil v pravoúhlé zátočině, plechy podlahy hodně škrtly o asfalt a už sem letěl já i pionýr po pravém boku (od brousících se plechů lítali jiskry).
Mě se nestalo dohromady nic díky bundě, helmě a rukavicím. Kdybych je neměl tak budu pěkně odřenej. Pionýr z toho vyváz "jen" s odřeným lakem. Vše je dobře patrno z fotografií. Plech na podlaze byl ohnut nahoru, revmaplech byl také ohnutý z pravé strany po směru pádu a v dolní polovině nevydržel nátlak a praskl.
Dále odřené zrcátko, blatník a rychlopal (mírně pošrábané je i sklo na helmě).
Prasklý plech mi už dneska táta zavařil autogenem. Podlahy a revmaplech se musí znovu vykytovat a nastříkat až bude teplé počasí, zatím bude oprava provedena základovkou ve spreji. Povedlo se nám svařit i dva náhony na tachometr o 8cm delší než originál (na fotce ihned po zavaření, ještě se musí přebrousit). Nyní zbývá jen prodloužit bowden.
7580km + cca 700km najeto bez tachometru





2.3.2007
Výměna svíčky nyní Brisk N15C (předtím N14C). Důvodem bylo poslední dobou špatné startování při zahřátém motoru. Odcházení svíček má patrně na svědomí tyristorové zapalování. Při cenách 38Kč za svíčku to nemá význam řešit. Cenu mnohonásobně vykompenzuje lepší chod motoru. 7580km + cca 300km najeto bez tachometru

26.2.2007
Dnes proběhla výměna ložisek v zadním kole (ZKL 6201 C3) z důvodu velké vůle a promazání čepu zadní brzdy. 7580km + cca 200km najeto bez tachometru





17.2.2007
Minulý týden jsem vyměnil náhon na tachometr. Zjistilo se že se nepřekroutil u revma plechu, ale u kyvné vidlice se dostal do kola a to celý bowden přebrousilo. Po výměně se najelo asi 100km a stejně se překroutil tradičně v ohybu... Je to způsobeno tím že lanka co se prodávají tak akorát vyjdou na dýlku od zadního kola k tachometru a přitom se lámou právě v tom plechu. Snad se tento problém vyřeší. Jeden bowden se uřízne a privaří se k němu min o 5cm delší kus z jiného bowdenu. Takto se upraví i péro co se tak rádo překrucuje. 7580km

25.1.2007
21.1. se zas ukroutil náhon tachometru. Tradičně v ohybu pod revma plechem. Včera napadl sníh a tak jsem si vyzkoušel jízdu na kluzkém povrchu :-). Dnes večer bylo -15°C, chtěl jsem zkušebně nastartovat. To se mi však nepodařilo protože buď přimrzl plovák a nebo se prostě zasek. Ta první možnost bude pravděpodobnější. 7475km

1.1.2007
Zakončení sezóny 2006 proběhlo v neděli odpoledne 31.12.2006. Spolu s kamarádem (Kentoya Lens 125) se nám povedlo najet něco málo přes 50km, počasí bylo až na vítr celekem příznivé 10°C. Celkový počet kilometrů najetých v roce 2006 činí 4100. 7300km

29.12.2006
Mě to ježdění pořát nedá, v úterý bylo nádherně, sice 1°C ale bylo jasno a svítilo slunce. Dnes jsem se potřeboval dostat do vedlejší vesnice za kamarádem, jelikož nemám rád jízdní řády autobusů tak nezbývalo nic jiného než v -3°C sednout na motocykl a jet. Já vím ten kdo to teď čte tak si říká "to je ale magor, že si nedá pokoj takovou zimu" :-). Cesta tam šla parádně, chvílema mi bylo dokonce teplo :). V takových nízkých teplotách to jede úplně parádně, po rovině kde v létě jedu max 60 teď pádim 70, na dvojku do kopce neni problém vytočit na 50...je to chlazení k nezaplacení
Cesta zpět ovšem tak veselá nebyla. Začala padat omrzalka a silnice celkem slušně klouzala. Jel jsem tedy velice opatrně. Nejvýše 30km/h, překvapení pro mne bylo že po rovince hrabala i dvojka :-), trojku jsem raději nezkoušel. Domů jsem dojel v pohodě. Zkrátka tak pěkná projížďka se mi ještě letos nepodařila.
7250km





22.12.2006
Do této doby žadné poruchy, jenom jedna prasklá žárovka v zadním světle. To snad ani nemá cenu psát.
Díky velmi teplému podzimu se mi podařilo letos najezdit tolik kilometrů. Asi poslední letošní vyjížďka kterou jsem udělal byla ve středu 20.prosince odpoledne teplota 1°C nad nulou, oblačno, mírný západní vítr :-), její délka byla 27km.
Když to celkově sečtu tak zaletošní rok pionýr naběhal 4 013km, při spotřebě 3,2l/100km to dělá 128l benzínu. Po vynásobení 30Kč/1l dostáváme 3 840Kč za benzín Natural 95 (cena je orientační a přibližná). Ještě je nutno dodat motorový olej toho bylo potřeba přidat do paliva 2,5l, při ředění 1:50 olejem Stihl za cenu asi 150Kč/l vychází 375Kč.
Suma sumárum pohonné hmoty stály 4 215Kč. Tuto částku je nutno brát s jistým nadhledem protože kolik benzínu prošlo karburátorem jsem přesně neodměřoval a cenu benzínu v průběhu roku si nepamatuju. :-).
Nezbývá mi než popřát mému stroji do nadcházející sezóny mnoho najetých kilometrů bez poruch. 7213km
27.10.2006
Rekord v počtu ujetých kilometrů za den, bylo jich celkem 101. A zároveň největší vzdálenost od domova - 36km (Strážov na Šumavě). :-) 6631km

27.10.2006
Ve čtvrtek 19.10. při vyjíždě spadl řetěz (6528km), naštěstí se v 50km/h nekouslo kolo. Při bližším prozkoumání jsem zjistil že se rozeta vyklá do stran a "čvachtá" v čepech, ale tak nějak přenáší sílu na kolo. Bohužel náhon tachometru přišel řetězu do cesty a slušně ho rozcupoval, barva na rozetě a rámu je pěkně otřískaná. Retěz jsem rozpojil, nasadil, spojil. Nastartoval a pomaliku na trojku volnoběh dojel nach Hause. V neděli po sundání zadního kola jeden čep vypadl úplně a dva byly prasklý ve svárech. Tatínek se dal do práce, čepy obrousil a pečlivě znovu zavařil. Já jsem mezitím vyměnil lanko, promazal náhon, po zavaření natřel sváry základovkou a promazal ložiska. Dneska následovala výměna svíčky nová Brisk N14C (stará N15C), špatně stroj startoval a pri studeném motoru vynechával. 6630km fotky rozety:





25.9.2006
V pátek jsem fichtl stroj díky mimořádnýmu volnu ve škole zprovoznil. Předtím na klasický zapalování strašně mizerně chytal, na páku ani ťuk, roztlačením chytil až po 300m no hrůza jak studenej tak teplej, jinak jel normálně. Zapojený jsem to měl na klasiku protože tyristorový nemakalo.
Zničeho nic se prošleh tyristor, při testování na stole to fungovalo jen podle 1. bodu odzkoušení. když jsem zkoušel 2. a 3. tak ani památka po jiskře, tzn. že bude nejspíš pryč tyristor. Nahradil jsem ho českým KT206/600 ze šuplíkových zásob. Vše makalo, odpoledne jsem se vrhl na montáž. Jenže jiskra venku na svíčce žádná, vzal jsem to znovu do dílny a tam makalo. Vyměnil jsem komplet cívku, kabel, fajfku, svíčku a nic. Zkusil jsem dát svíčku do válce a pionýr chyt na první našlápnutí. záhada venku nepálí a ve válci jo :-), snad svíčka, zatím nebyl čas jít pro novou.
Zapalování jsem zkulturnil a po testovací zkoušce chytá krásně a jezdí ještě líp než před poruchou. Do kopce na dvojku 45km/h z kopce za tři 70km/h :-) rovina 60+ :-D, no těch 70 jsou to teda točky jako blázen (musím se ale přiznat, takhle jezdím minimálně, zní to blbě ale je mi ho líto). Jinak byla nutná výměna zapalovací cívky u magneta protože začala dávat malý napětí a strašně špatně to na ní chytá a po připojení světla to jen žhaví.
Ještě jsem udělal údržbu sekundárního převodu - dotažení šroubků rozety, přišponování řetězu a namazání. Dále potom seřízení brzd, hlavně té přední kvůli novému ráfku a táta mi zavařil COčkem držák výfuku na kříži - prostě tima otřesama z českých silnic upad :-).
Později zde zveřejním nové schéma elektroinstalace které jsem byl nucen upravit kvůli svícení a troubení, takže až bude čas. Jinak když je ješte motor studenej tak občas vypadne 3ka, potom už to nedělá o víkendu se na to mrknu, snad to bude jen v povoleným ř. automatu, nebo povolená st. páka. 6289km Přikládám několik fotografií:





12.9.2006
Opět nějaký problém fichtl včera jel tak 200m a zdechnul, špatně šel roztlačit. Dnes jsem ho zkusil znovu jednou to chytlo, chcíplo a konec, svíčka mokrá, jiskra žádná. Tyristorové zapalování jsem vyřadil z funkce a vše přepojil na klasiku, dal jinou indukční cívku, kabel, fajfku, svíčku, zkontroloval kladívka a nic. zapalovací cívka dávala při startování klasicky 4V, zkusil jsem ji vyměnit za světelnou a jiskra jako hrom. Po delším roztlačování chytnul ale vynechával, jelikož už byla tma tak jsem to zabalil. Pokračování zítra. 6154km

1.9.2006
Tak dnes jsem si od pana Votavi přivezl nové kompletně vypletené přední kolo. To starý mělo dost velkou osmu a házelo do všech stran, docela o hubu. Teďko je to paráda, jsou tam i silnější dráty takže by mělo něco vydržet. Škoda jen že stálo tolik peněz. Při nasazování pneumatiky doporučuji ráfek namazat mýdlovou vodou, ulehčí to práci. Fotky dodám později.

7.8.2006
Již delší dobu jsem pozoroval že když asi od 2/3 přestane motor tahnout a jakoby se dusí. Když ale zmáčknu přeplavovací kolík tak se pionýr rozběhne. Zkoušel jsem všemožné nastavováni hladiny, měnit bohatost, nic nepomohlo. Po rozebrání karburátoru táta objevil v komoře volnoběžné trysky kousky šmíru. Ty ve větších otáčkách přicpaly jednu z trysek a proto to nejelo. 5635km.

30.7.2006
Pružinu nebyl problém sehnat (20Kč), spojkové lamely taky (190Kč). Za pár hodin byl motor pohromadě ve stroji a chytl jak jinak něž na první našlápnutí. 5550km.

29.7.2006
Včera mi ve Švihově začali na pionýru vypadávat všechny rychlosti. Myslel jsem že na vině je jen povolený řadící automat. Na kopci u Lhovic jsem prozkoumal situaci že automat byl dotažen. Vzal jsem to rovnou domů. Do kopce za jedna, dolů za tři (přitom noha pořát na šaltr páce :-)). Rychlosti nevídaně lehce přeskakovaly.
Po konzultaci s otcem se rozhodlo že nezbude nic jiného než rozpůlit motor. Protože jsem věděl už co a jak, tak šla práce pěkně od ruky. Jen co se oddělili oba kartery od sebe na dně byl vidět kousek prasklé pružiny z automatu.
V pondělí musíme toto péro koupit, potom spojkové lamely, ty jsou už na pokraji životnosti, ložisko, o kroužek...
Přikládám pár fotek:



11.7.2006
Zase se překroutil v ohybu u předního plechu náhon na tachometru. Náhon se zavaří a protáhnu ho tou prostřední dírou kdy má správně být. 5221km

5.7.2006
5084km

24.6.2006
Včera přestal jet. Ve vyšších otáčkách přestal tahnout a neměl výkon. Celou sobotu jsme se to s tátou snažil opravit. Měnil jsem svíčku, kabel, cívku, dokonce jsem odpojil tyristorové zapalování. Zkoušeli jsme odtrh, předstih, čistili karburátor a nic pořád to samý. Nechtěl tahnout a v plných otáčkách vynechával. Pak nás napadlo odpojit výfuk a fichtl (tak mu řikam jen když jsem na něj naštvanej ;-)) běžel jako drak. Ve výfuku bylo drobet karbonu, jenze jak jsem nedávno těsnil lukoprenem mezeru mezi kolenem a tlumičem tak jsem tam toho dal víc než bylo potřeba. Jak se udělali horka tak se kus utrh a ucpal prostřední přepážku a to byl ten problém :-). Zase jednou kravina. 4854km

20.5.2006
Pionýr a já jsme absolvovali Fichtl slet ve Snopoušovech. 4290km

6.5.2006
Po rozpůlení jsme zjistily že ložisko pod spojkou má velkou vůli a ložisko u hřídele sekundárního převodu se lehce kýve taky. Ložiska na klice byla v pořádku. Zajeli jsme ráno s tátou do prodejny A - COME s.r.o. v Klatovech pro zbývající ložiska, řetězové kolečko, spojkové lamely, primární řetěz, startovací segment (ten mam sice doma od kamaráda, ale chtěli jsme tam dát novej), klín startovací páky a pero na stojánek.
Ložisko nám dal jen jedno s tím že mu chybí stránka z katalogu! (to je firma, hlavně že tam má PC a na internetu ten katalog je), ještě že nám dal to co bylo na pionýru víc vyvyklaný. Další co neměl byly spojkové lamely, on teda jednu měl, ale ta je k ničemu. Pro startovací segment šel někam dozadu, přišel za 5 min nafoukanej že ho nemá. Pero měl naštěstí v regálu. Ostatní díly měl. Při odchodu za námi byla pěkná fronta, prodavač (mistr světa) byl nasr., my byly lehce nasr. a jeli jsme domů :-). Zlatej Votava v Přešticích, ten všechno zná protože dělá i opravy...
Do A - COME už jen v krajní nouzi. Odpoledne se v motoru vyměnili opotřebované díly a simerinky. Motor byl složen, kartery jsem namazal lukoprenem a vložil mezi ně papírové těsnění, to samé pod víkem spojky... Večer už byl motor v rámu. Zbýval jen nalít nový převodový olej. Při zkušební jízdě bylo cítit jak je nový primár našponován a motor tolik netahne.
Po 200km si vše sedlo a motor jede perfektně. Startuje nádherně což byl účel :-). Akorát pučí olej kolem startovací páky - nevyměnil se O kroužek.

5.5.2006
Dnes jsem sundal motor, zítra se bude půlit z důvodu očesaných zubů startovacího segmentu, už mě přestalo bavit při každém startování roztlačovat :-). Při té příležitosti budou vyměněny všechny simerinky, gumy na podlaze, guma startovací a řadící páky, přetěsněn výfuk. Při dnešních přípravách a sejmůtí vika spojky jsem zjistil příčinu rachání v motoru, primár má vůli asi 20mm a dole se opírá o karter. Bude taktéž nahrazen novým. Při GO v létě 2005 se na motor ani nesáhlo, pouze nový převodový olej a to se musí teď napravit. 4146km

2.5.2006
Opět se vyhřál 2W odpor R1 z tyristorového zapalování z důvodu velkého úbytku napětí při vysokých otáčkách motoru, bude nahrazen 5W. Snad už bude klid. Výměna prasklého lanka spojky. 4102km

27.4.2006
Posunutí páky brzdového klíče na zadní brzdě + odmaštění paken a seřízení brzd. 4064km

23.4.2006
Vyměněn svařený čep řadící páky za originál. 4000km

18.2.2006
Stav tachometru: 3600km

24.10.2005
Tento den jsme jeli s pionýrem na technickou do Přeštic proběhla v pořádku. Jen lehké závady - netěsnost a roztrhané sedlo... Něco tam přeci napsat musí. Potom opět na náš dopravní inspektorát v Přešticích (již podruhé a ne naposledy). Dál to popisovat nebudu, nemá to cenu. Technická s evidenční prohlídkou stála 320,-. Převod 300,- a ještě neco pojistka.

5.10.2005
Dnes jsem si byl vyzvednou můj první řidičský průkaz. A vyzvednout papír na vyplnění převodu vozidla. Po prohlédnutí technického průkazu nám paní řekla že musíme napřed udělat technickou... Takže od této chvíle je konec ničení pionýra na prašných cestách. Obul jsem na zadek zánovní pneumatiku MITAS H-06 2,75x16 za 700,- a ještě novou duši ta stála 150,-(1,5 roku jezdila na 555 tam najela asi 500km) místo sjetého drapáku, který je na silnici k ničemu. Dále Namontováno nové parabolické zrcátko 195,- a koupena lékárnička 123,-. Tak tedy hurá na silnici!

10.9.2005
Namontováno tyristorové zapalování Motor je opoznání živější. O dost lépe chytá za studena a ještě lépe za tepla. Stačí pouhé převalení motoru a už zapaluje. Lepší chod za plynem. Nopalování kontaktů na kladívku. Každý kdo má doma pionýra vřele doporučuji.

20.8.2005
Tento den se ve Snopoušovech konal Fichtl slet a já se ho zůčastnil. Popis této akce spolu s padesáti fotografiemi je tady.

7.8.2005
V těchto dnech jsem dokončil generální opravu pionýra. Byl komplet rozebranej, dostal nový lak. Akrylkombinační barvu ve višňvém odstínu. Bílé odstíny jsou stříkány syntetikou s odstínem slonová kost. Výfuk, řídítka a ráfky stříbrným sprejem. Nové pakny na zadním kole. Opraveny přední tlumiče, nové manžety. Vyměněn převodový olej, přidáno sítko na benzín. Nové sekundární kolečko 12z (původní bylo 13z, tehdy to jelo i 75, ale hořší jízda do kopců a navíc vyštípané 3zuby). Nový řetěz, nový věnec rozety (přišroubován imbusama a zavařeny kolíky co přenáší sílu na kolo). Nové koleno výfuku s těsněním + výfuk přetěsněn lukoprenem. Narovnán stojánek. Nový spojovací materiál. Vyleštěny hliníkové lišty, lehce přeleštěn i motor. Výměna sklíčka předního světla + nová červená odrazka. Nově natažená elektrická instalace... K tomuto dni veškeré náhradní díly vyšly na 3200,- Kč. najeto 3128km



17.11.2004
Takže už mám zazimovaného pionýra 555 a 250. Dvacítku jsem nechal ještě být, nechalo by se na ní v zimě jezdit Motoskiäring :), jestli ovšem nebude protestovat v mrazu. Jel jsem ho projet 3x jsem šlápl a pionýr naskočil i když bylo asi 4°C nad nulou. Nechal jsem ho bafat aby se nahřál. Po chvíly bafání jsem nasadil rukavice, zimní čepici a vyrazil jsem. Pionýr jel jak ďábel, dokonce do kopce jel na 2, je vidět že mu prospívá chladné počasí. Najel jsem asi 6km a jel jsem domů, tam jsem dorazil kupodivu bez poruchy!

26.10.2004
Dneska jsme s tátou koupili v Moto Shopu náhon na tachometr (ten starej se ukroutil), pakny na zadní brzdy (jsou ošoupané na nýty), futra do přední vidlice (byly vypadlý - celé přední kolo má vůli do stran stačí zabrzdit přední brzdou a celé kolo se pootočí - táta si takhle natlouk prd. :_))a nakonec ještě manžety na přední tlumiče (původní byly už roztrhané a kazily design celého stroje :)). Zítra namontuji pakny, náhon na tachometr a podíváme s s tátou na tu přední vidlici.

20.10.2004
Pionýr mě zradil - jel jsem po cestě, měl jsem sundanej vzduchovej filtr protože se motor dusil v otáčkách (asi bohatá směs) prostě to s ním nejelo tak jsem ho sundal že ho potom vyčistím. No nic jedu a najednou se zadusil a chcípl. Tušil jsem že je něco z elektrikou a akorát upadlo lanko na zapalování - provizorně jsem ho přidělal zpátky na cívku a jal se milého pionýra roztlačit a ono nic tak tlačim (myslel jsem že je uchlastanej) potom chytnul, tak jsem tak dal neutrál a chtěl jsem ho trošku protůrovat jenže když jsem pridal vic jak 1/4 plynu tak se dusil, takle to dělal dlouho, nakonec chcípnul, zase jsem ho roztlačoval, tentokrát chytl jenom na chvilku. Zkoušel jsem bohatost směsi... to nepomohlo. Kdyby se s nim alespoň nechalo dojet domů ale ono ne, už ani neblaf. S nasr.... jsem začal tlačit do kopce směrem k domovu (na umření, on ten kopec měl asi půldruhého kilometru). Když jsem dotlačil tam kdy byla rovina tak mě trklo, co kdybych přiucpal sání, dal jsem prst na hubici a zkusil roztlačit. Pionýr z úžasem chytl, když jsem dal ruku pryč tak zase chcípl. Tak zbytek cesty domů jsem dojel s prstem u karburátoru. Pionýra jsem zaparkoval tam kam patří a šel domů. Když jsem to řekl tátovi tak jsme se šly k pionýrovi, dal jsem tam filtr a roztlačil jenže stejně neběžel tak jak má. Nastavily jsme předstih a odtrh ale nic nového, dokonce i na běžícím motoru, ještě jsme zkoušely měnit svíčky - nic. Druhý den šel táta do motošopu koupit svíčku, kladívka, kondenzátor. Doma jsme toto vyměnily, dokonce i jinou cívku jsme dali, nastavily předstih a odtrh a pionýr zase jde jak za mladých časů :). Nejspíše nakonec vada na elektrice.

www.jawamania.info :: www.georgeb.wz.cz :: www.eldos.xf.cz

Menu
Novinky
Rady
Návody
Úpravy
Moje Jawa 350/640
Moje Jawa 50/20
Fichtl slet
FÓRUM

Galerie
Fotky
Videa
Zvuky

Download
Elektrická schémata

Ostatní
Návštěvní kniha
Ankety
Starší novinky
Autor
Kontakt
Prodejny
Odkazy

Perfektní nadstavba pro Internet Explorer v češtině!
Alternativa k Internet Exploreru
Vše pro pionýry

Náhodný obrázek



Statistiky



Anketa

Miniaplikace

www.jawa.xf.cz