Tyristorové zapalování na Jawu 50/20 - oživení 30 let staré konstrukce

V následujícím článku bych se s vámi chtěl podělit o stavbu tyristorového zapalování, které má u těchto malých motocyklů velikou účinnost v podobě plynulejšího chodu motoru, lepší akcelerace a neopalování kontaktů kladívka.

Na tyristorové zapalování jsem narazil čirou náhodou na webu www.pincek.mysteria.cz. Kde byl ofocen návod z Amatérského rádia. Tehdy, když jsme si návod s tátou prostudovali jsme se postavili před problém jaké použít trafo, protože žádné podobné jsme doma neměli a na jeho namotání nebyla potřebná chuť a žádné podobné v katalogu GES ani GM neměli. Nechali jsme to tedy pro nedostatek času být.

Náhrada původních součástek

Obr.1

Obr.2

Po nějaké době jsem prolézal stránky Trapičů malých kubatur - www.tmk.wz.cz kde si Ondra J21 toto zapalování postavil a problém s trafem vyřešil tím že použil se dvěmi vinutími 2x 6V 10VA zapojenými paralelně. Na jeho stránkách zveřejnil i fotky na kterých je vidět deska plošných spojů, která je pouze vyfrézován a příliš velkých rozměrů. Rozhodl jsem se tedy pro návrh nového plošného spoje v programu Eagle 4.15 (Obr.1, 2, 7, 8). Použité součástky jsme nahradili novějšími, levnějšími a lépe sehnatelnými. Jednalo se o polovodičové diody D1-D4 BY399 (je možné použít i 1N4007), zenerku DZ1- BZY6,2, tyristor TY1 - TIC 106M. Odpory R2, R3 zůstaly nezměněny - R1 jsem musel po první testovací jízdě vyměnit, protože bez zapnutého světla do něj jde velký proud a ten se promění v teplo - miniaturní 0,6W odpor shořel, problém byl vyřešen nahrazením stejné hodnoty ovšem 2W. Kondenzátory C2, C3 elektrolyty 100µF/16V, C1 je nahrazen rozměrově menším 1M/630V MKS4, C4 - 1M/100V MKS4. Co se týče transformátoru tak jsem použil 230V/2x6V 16VA (2x1,3A), jehož sekundár následně spojil paralelně (Obr.2) Dále jsou na tišťák přidány svorkovnice K1 a K2 pro lepší přichycení vstupních a výstupních kablíků. Mnou navržený tištěný spoj zabere zhruba o 2/3 méně místa než ten původní a určitě vypadá lépe než nějaká zplátanina na kus cuprexitu.

Obr.2

Popis zapojení je rozepsán v původním článku proto nemá cenu ho zde opisovat (můžete stáhnut na konci).

Konstrukční provedení

Tištěný spoj jsem přes polyamidové distanční sloupky přišrouboval k hliníkovému chladiči z vyřazeného počítačového zdroje, na kterém je zároveň izolovaně (aby nedošlo ke zkratu) přichycen tyristor TY1 a vyvedena kostra z rámu, která jde do zapalování a na transformátor. K tomuto celku je přišroubováno přes mosazné distanční sloupky trafo.

Obr.4

Teď nastal další problém - kam to celé umístit aby zbylo nějaké to malé místo na "vercajch", napadlo mě umístit zařízení do předního světla, tam by se ale musely vést všechny kabely, další návrh byl místo filtru, po krátkém zauvažování nás napadlou pootočit držák vysokonapěťové cívky tak aby byla vodorovně, nad ní se vytvořilo místo kde bude umístěné zapalování. Na chladič mi táta svařil z nerez pasoviny držák, nyní bylo potřeba pilkou na železo zkosit hranu chladiče tak, aby se trafo vešlo až pod jekl rámu, vyvrtat dvě díry a vyříznou 4ky závity. Pod zkosenou hranu chladiče bylo nutné přidat kousek gumy ze staré duše aby se nevydřel lak při otřesech.

Obr.5

Chtěl bych připomenout že tištěný spoj je nutné opatřit řádnou vrstvou ochranného laku, aby při navlhčení (například při mytí) nedošlo k oxidaci, dále je vhodné součástky které vyčnívají z desky jako jsou kondenzátory opatlat silikonem protože při jízdě se celý motocykl chvěje a mohlo by dojít k uklepání součástek a jít pěšky se nám rozhodně nechce (podobně jsem zajistil i vývody z trafa, ze stejných důvodů).

Obr.7,8 - osazovací plán a tištěný spoj, rozměry tištěného spoje 32x64mm. Doporučuji vytisknout pomocí programu IrfanView, nebo přímo v Eaglu 4.15.

Obr.9 - zapojení svorkovnic na tištěném spoji

Úpravy elektrické instalace

Elektrickou instalaci jsem musel oproti originálnímu zapojení předělat hlavně kvůli svícení (Obr.6), poněvadž když měl motor nízké otáčky tak při zátěži žárovek zhasnul, to se mi to stalo několikrát na křižovatce. Úprava je sice jednoduchá, ale musí se celé zapojení předělat. Cívku, která slouží k napájení světel jsem nechal pouze pro účely napájení předního a zadního koncového světla. Zapalovací cívka vede přímo na sekundár trafa z kterého pokračuje primárem dále do zapalování. Cívka která je umístěna na rotoru vpravo nahoře původně sloužila pouze pro bzučák, tento účel jsem ponechal a navíc je z ní vyvedeno napájení pro tyristorové zapalování z původní světelné cívky (na svorkovnici označeno "S"). Tímto jsem vyřešil problém s nedostatkem energie pro zapalování, možná by bylo možné vyřešit napájení vstupu "S" tím že by se překlenulo ze zapalovací cívky, to jsem však nezkoušel tak nevím jestli by to dělalo dobrotu. Jinak celá el. instalace je znázorněna na schémátku, myslím si že je to celkem jasné. Světelná cívka jde na hlavní vypínač světel a zapalování 55 z 56 jde do zadního světla a na přepínač dálkových a tlumených světel, pokračuje dále do žárovky 2x15W. Výstup impulsů "C" vede na cívku 15. Motor se vypíná ukostřením kladívek přes hlavní vypínač otočením doprava. Myslím že si každý dál poradí. Elektrody na svíčce jsem upravil na vzdálenost 1mm aby se vytvořila delší jiskra a motor dobře zapálil.

Obr.6

Tímto je montáž hotova a pokud jsme postupovali správně a pečlivě tak nám pionýr pojede o poznání lépe něž před instalací.

Na závěr

Když startuji tak není potřeba velké síly k sešlápnutí páky, již při malém pootočení motoru je cítit jak kopne zpátky. Chytá perfektně. Velice živě jde motor za plynem. Zrychlil se odpych z místa a s tím spojená akcelerace… Je to prostě úprava která se vyplatí. Můj názor potvrzuje i táta starej šofér.

Seznam součástek

Součástka      Hodnota          Popis               GM electronic
_________________________________________________________________
R1           - 120R             2W                  RR W2 E120
R2           - 330R             0,6W miniaturní     RR 220R
R3           - 220R             0,6W miniaturní     RR 330R
D1,D2,D3,D4  - BY 399                               BY 399
DZ1          - BZY 6,2V         Zenerova dioda      BZY 006.2
C1           - 1M/630V MKS4     C-fóliový           MKS4-1M/630V
C2,C3        - 100µF/16V        C-elektrolyt        E100M/16VM
C4           - 1M/250V MKS4     C-fóliový           MKS4-1M/250V
TY1          - TIC 106M         tyristor TO220      TIC 106M
K1           - svorkovnice 2x5mm                    ARK 300V-2P
K2           - svorkovnice 3x5mm                    ARK 300V-3P
TR1          - 230V/2x6V 16VA   transformátor       TRHEI541-2X6 

KONSTRUKČNÍ MATERIÁL
	3x Distanční sloupky M3 8mm                 KDA 6M3X08
	4x Distanční sloupky M4 10mm                DA7M4X10
	Slídová podložka TO220                      GL530
	2x izolační průchodka TO220                 IB2

Součástky podle katalogu GM electronic stojí 350Kč.



Soubory ke stáhnutí

Název Velikost Formát
Tyristorové zapalování z AR 1974 230 KB
Schéma a plošný spoj v Eagle 4.15 17 KB
Úprava elektrické instalace 17 KB
Schéma zapalování 14 KB
Osazovací plán 21 KB
Plošný spoj ze strany spojů 32x64mm 15 KB
Video - jiskra na svíčce 0,6 MB
Fotky - tyristorové zapalování -





17.listopadu 2005
www.jawamania.info :: www.georgeb.wz.cz :: www.eldos.xf.cz

Menu
Novinky
Rady
Návody
Úpravy
Moje Jawa 350/640
Moje Jawa 50/20
Fichtl slet
FÓRUM

Galerie
Fotky
Videa
Zvuky

Download
Elektrická schémata

Ostatní
Návštěvní kniha
Ankety
Starší novinky
Autor
Kontakt
Prodejny
Odkazy

Perfektní nadstavba pro Internet Explorer v češtině!
Alternativa k Internet Exploreru
Vše pro pionýry

Náhodný obrázek



Statistiky



Anketa

Miniaplikace

www.jawa.xf.cz