Konstrukce tyristorového zapalování, kterou jsem nalezl na internetu pochází původně buď z A-Radia nebo z časopisu Udělej si sám. Bohužel neznám původní zdroj. Autorem je ing. Karel Sladkovský. Schéma a popis zde
Moje první verze se součástkami které se dají v dnešní době lehce sehnat v prodejnách
GM electronic je popsána v sekci
Úpravy.(17.listopadu 2005)
Po pár kilometrech se přepálil miniaturní odpor R1 120R, 0,6W. Jako náhradu jsem zvolil
2W odpor téže hodnoty. Po zhruba tisíci najetých kilometrů se vyhřál z tištěného spoje.
Proto jsem místo něj dal odpor o výkonu 5W. S tímto odporem jsem již najel minimálně 4000km
bez problémů. Za jízdy i ve vysokých otáčkách zůstává pouze vlažný.
Po 3500km odešel záhadným způsobem tyristor TIC106M. Při testování na stole to fungovalo
jen podle 1. bodu odzkoušení. když jsem zkoušel 2. a 3. tak ani památka po jiskře.
Nahradil jsem ho českým KT206/600 ze šuplíkových zásob. Jiný nebyl po ruce. Jezdí dodnes.
S více problémy jsem se u mého zapalování nesetkal. K dnešnímu dni je s ním naježděno skoro 6000km.
Ve třetím čísle A-radia 2006 vyšla moje upravená konstrukce zapalování. (březen 2006) Kdo nemá toto čislo doma si může článek přečíst tady. I tato varianta měla své nevýhody. Jelikož sem byl požádán jestli bych jedno zapalování nevyrobil pro jednoho pána. Tak na přelomu března a dubna 2007 vznikla nová verze.
Jedná se především o nově navrhnutou desku s plošnýmí spoji. Její rozměry a díry pro
upevnění jsou navrhnuty tak aby tvořila s transformátorem jeden funkční celek.
• rezistor R1 na 5W
• tyristor T1 je umístěn na desce naležato a je podložen malým chladičem pro pouzdro TO220.
Zde není třeba použít izolační podložky. Prostor mezi tyristorem a chladičem je dobré pomáznou
troškou teplovodivé pasty. V praxi se ukázalo že se tyristor nezahřívá tak neni vůbec potřeba
mohutného chlazení.
• zvyšovací transformátor je přímo pomocí lanek naletován k DPS takže samotná montáž
na motocykl je jednodušší. Na DPS jsou tři plošky pro přiletování PAD 1,2,3.
Pad 1 se připojí k paralelně spojenému sekundárnímu vinutí.
Pad 2 se připojí k primárnímu vinutí
Pad 3 je kostra a ta se připojí ke zbývajícím vývodů trafa (viz. zapojeí tranformátoru)
• Kondenzátory C2,C3 jsou umístěny tak aby se mohly jejich vývody ohnout a po přiletování
zůstalo pouzdro ležet na DPS, tím se minimalizuje možnost uklepání součástky.
• Před smontováním DPS a transformátoru je nutné distančními sloupky podložit nevodivou
podložkou! Jinak by došlo ke zkratování vývodů C1, C2 a C4 (viz. fotografie). Lze to
vyřešit nevodivými polyamidovými sloupky. Před montáží nezapomeneme desku zaspodu
nalakovat a vyčnívající součástky zajistit silikonem.
Při oživování na stole jsem trošku měřil a poznamenal si pár hodnot. Ty jsem následně vynesl do grafů. Upozorňuji že uvedené hodnoty mají pouze informační charakter a ve skutečnosti se mohou na motocyklu lišit.
Zatím zde nic neni. Nejprve musím zpracovat všechny dotazy co přišly na e-mail.
6.května 2007 |
---|